Mycket är som vanligt. Ett vinteräventyr utöver det vanliga med skidåkning i alla väderstreck, en magnifik utsikt, snögaranti och massor av aktiviteter är precis vad Idre Fjäll kan erbjuda i ett nötskal.

Den 8-11 Januari 2004 anordnade SOKU-Botkyrka en skidresa till Idre fjäll.

Efter sju timmars bussresa med 30 illegala flyktingar importerade från Soria, var vi äntligen framme i Idre fjäll. Det skulle bli ett jämställdhetsläger i form av ett vinteräventyr för Soku- Botkyrkas ungdomar under fyra dagar. Trakten var sedan året innan bekant, men däremot hade vi stugorna att förnya oss med. Lyx stugor, jämfört med förra året. Ett stort vardagsrum med kök, öppen brasa och bastu var det som väntade oss. Tjejerna var i flertal vilket resulterade till att tjejerna fick den större stugan.

Efter den härliga frukosten på fredagsmorgonen begav vi oss äntligen ut i backarna.
Se upp i backen!

För att fräscha upp skidkänslan tog vi ett snabbt åk i barnbacken. För många satt skidkänslan fortfarande kvar, medan det för andra var som att börja om på ruta ett igen.
Oräkneliga ”vurpor” fick vi beskåda med en glädje som hördes över hela Idre. Många gånger handlade det dock om att inte kunna stå stadigt med skidorna. Andra gånger var det oväntade gupp i för hög hastighet som fällde oss. Träden gjorde oss en aning förbryllade. I värsta fall kunde man alltid slänga i väg stavarna och krama om trädet.

Skicka skoter! Var ett uttryck vi alla mindes väl från förra året. Som bekväma syrianer gör vi det oftast lätt för oss. Den här gången handlade det mer om dåliga bortförklaringar bara för att få åka skoter. Ibland fick man magkramp, i annat fall hade man ont i foten, eller också hade man valt fel backe och vågade inte åka ner.
Skicka skoter! Där kom skotern som räddaren i nöden och löste våra ”problem”.

De fega ”männen” som ville ha det bekvämt under sig tog paus från den osäkra skidåkningen och hyrde en snöskoter som åkte runt och runt i en bana. De ”tuffa” syrianerna tog ett steg högre upp och försökte sig på snowboard åkning. Alla hade vi hittat vår sysselsättning.

Vi var inte dem enda syrianerna på backarna. Där uppe fick vi även besök av våra syrianska bröder och systrar från Trollhättan och Göteborg. De fanns där med en hjälpande hand om inte skotrarna var tillgängliga.

Ville man koppla av från skidåkningen kunde man lätt glida in i restaurangen mitt i backen, för en snabbfika eller avnjuta av en välsmakande fjällunch med magnifik utsikt över dalen.
”Petter och jag, vi är goda vänner fastän mycket olika.
Petter är hjulbent, jag är kobent.
Petter är spinkig jag är välbyggd.
Petter promenerar, jag kör bil.
Men en sak har vi nog gemensaaamt…(Sjungs av vår ordförande) POLLY!!!( sjungs av hans lärlingar).
Under fika pausen fick vi också ta del av våra egna komiker, som fångade allas uppmärksamhet.

Man fick arbeta sig fram med både armar och ben för att komma någon vart på plan mark. Riktig träning var det. Men det jämnade ut sig men tanke på all den mat vi åt. Tjejerna och killarna hjälptes åt att laga maten. Det var ju trots allt ett jämställdhetsläger. Som förväntat hade killarna lite mer problem med matlagningen och städningen av sin stuga, dock så var kungen i köket faktiskt en kille. En riktig mästerkock.
Att det var ett jämställdhetsläger märktes på flera sätt. Bland annat genom den lärorika föreläsningen om bibelns syn på jämställdhet av var ordförande Robert Abraham, vilket väckte en het och stark diskussion bland de närvarande.
De allmänna kunskaper om jämställdhet sattes på prov när frågesporten verkställdes ute i snön. Vinnaren beskrev jämställdhet med dessa tre ord: ”Adam och Eva”, ”Frihet ”, ”Tjejer som skriker om att dem vill ha mer makt!”.
En kväll fick vi också skratta till charader med jämställdhetsmeningar. Utöver detta hölls det under helgen heta diskussioner och debatter om olika jämställdhetsfrågor i samhället, det märks att ämnet fortfarande är intressant bland våra ungdomar.

Vädret var inte alls på vår sida. Trots att det endast var -5 grader Celsius, var det väldigt kyligt och dimmigt. Den starka dimman gjorde att vi ibland tvekade om det var rätt väg vi befann oss på.

”Ett gott skratt förlänger livet”
Det sammanfattar resan mycket bra. Upplevelserna har varit utöver det vanliga. Sällskapet har varit toppen och vi har knutit många nya kontakter.
Alla har vi nog utvecklats med vår skidåkning sedan förra året. Nästa år blir vi nog alla proffsåkare.

Den långa bussfärden hemåt underhölls bland annat av vår egna stand up komiker som fick resan att gå mycket snabbare.

Ett stort tack till SOKU-Sverige, Bilda och Botkyrka Folkhögskola som har bidragit till att kunna göra denna resa möjlig.

För vidare läsning – titta i dagboken som skrevs under helgen. Den finns i SOKU-Botkyrkas kontor i kyrkan 🙂