Fredag – 4 augusti

Nu hade det äntligen blivit dags för oss alla att bege oss till ett främmande land där vi skulle representera den Syrisk Ortodoxa Kyrkan utomlands i en ortodox körfestival. Förväntningarna var många samtidigt som man inte visste mycket om vad som väntade oss på plats. Kören samlas i Örebro vid S:ta Marias kyrka för att tillsammans ta bussen till Silja Line där båten väntade som skulle ta oss till grannlandet Finland. Det blev en flera timmar lång bussresa eftersom bussen trafikerade flera städer där nya passagerare tillkom.

När vi anländer på plats är det ganska bråttom och kören samt SOKU-representanterna som redan finns på plats bestämmer sig för att äta något innan vi checkar in på båten. Värt att nämna är även att två representanter från Suryoyo Sat finns med oss eftersom de tänkt följa gruppen och sedan dokumentera som senare ska sändas i den nya syrianska tv-kanalen. På båten fanns det mesta ombord och gruppen fick fritid att kunna shoppa i butikerna samt äta på någon av båtens fina restauranger. Utsikten från båten var väldigt vacker och det kändes skönt att befinna sig borta från fastlandet för ett ögonblick. Den första natten blev ganska lugn eftersom de flesta deltagare var trötta och slitna efter bussresan.

Lördag – 5 augusti

Vi vaknar på morgonen och känner oss fortfarande trötta, vilket kanske beror på att vi under natten sov på C-hyttar och där kunde man höra genom väggarna in till de andra rummen bredvid. Därefter begav vi oss till frukostbuffén för att få oss en ordentlig frukost så vi kände oss pigga och fulla med energi när vi skulle anlända i Helsinki/Helsingfors.

När vi anlänt till Helsinki tyckte vi alla att staden påminde väldigt mycket om Sverige. Både naturen, stadsbyggnaderna och folket kändes helt enkelt som hemma. Från båten färdades vi vidare i både spårvagn och bussar för att slutligen komma fram till slutmålet, nämligen Tapiola och S:t Herman kyrkan. För övrigt var det strålande vackert väder hela dagen och hela resan hade gått bra, trots att gruppen var trötta. När vi steg in i S:t Hermans kyrka upplevde vi att vi verkligen hade stigit in i en ortodox kyrka. Väldigt många vackra ikonmålningar prydde den lilla kyrkans väggar och vi kunde faktiskt även hitta en ikonmålning som föreställde vår kyrkas eget helgon, S:t Efraim. Kyrkan byggdes för ca 8 år sedan och är nästintill färdigmålad eftersom man tidigare inte haft tillräckligt med pengar för att kunna bli helt färdiga med kyrkans inredning.

Söndag – 6 augusti

Under söndagsmorgonen är alla fullt upptagna med att göra sig i ordning inför gudstjänsten i St Hermans kyrka. Under högmässan skulle även vår kör medverka genom att sjunga vissa utvalda psalmer i kyrkan. Den syrisk ortodoxa kyrkans körmusik låter väldigt annorlunda i jämförelse med den finsk-ortodoxa och rysk-ortodoxa kyrkokören som även närvarade under denna gudstjänst. När det gäller den finsk/rysk-ortodoxa kören så är den största skillnaden att man i dessa körer sjunger flerstämmigt samt att man är klädd lite annorlunda. I kyrkan ställer sig männen och kvinnorna blandat och de är inte uppdelade såsom det är i våra kyrkor. Men responsen var glädjande efter att S:ta Maria kyrkans kör i Örebro hade uppträtt för första gången under denna resa. Efteråt såldes flera cd:n med syriansk kyrkomusik som SOKU hade skickat med oss från Sverige.

Nu började konserten närma sig och de olika körerna började sakta men säkert förbereda sig för detta uppträdande som skulle äga rum i den ortodoxa katedralen i Helsinki som är döpt till minne av jungfru Maria. Innan konserten verkade kören trött och sliten, men efter lite mat i magen så fick de genast mer energi som skulle behövas när konserten väl satte igång. För många var våra psalmer ovanliga och därför uppskattades det ofta av kyrkobesökarna.

Under kvällen valde vi att lära känna varandra bättre genom olika sorters lekar som anordnades av SOKU-representanterna. Vi spelade fotboll, basket och den traditionella syrianska leken mandilo (betyder handduk på syrianska). Vi hade mycket roligt tillsammans med mycket skratt och roliga upplevelser ihop.

Måndag – 7 augusti

Som vanligt väcktes vi ca 07.30 av Teppo(diakon i St. Herman). Därefter vandrade vi till frukosten som serverades i kyrkolokalen. Denna dag var annorlunda, vi skulle nämligen få en ”fri dag” i Helsinki/Helsingfors. Vi passade då på att besöka en magnifik och vacker kyrka, vilket väcker turisternas uppmärksamhet när man ser den. Kyrkan är byggd enligt ortodox stil med fem gyllengula kupoler. Kyrkan är modernt byggd, medan den inifrån är väldigt enkelt byggd. I kyrkan bad vi tillsammans och mottog Guds välsignelse innan vi fortsatte vidare och begav oss med båt till Sveaborg som ligger på en ö som tidigare tillhörde Sverige innan ryssarna tog över platsen. Vissa valde att promenera på ön medan andra bara köpte en glass och njöt av vädret i den fina miljön på denna ö.

Nu fick vi välja själva vad vi ville hitta på då några valde att ägna tiden åt shopping, andra runt i Helsingfors, vila i någon fin park. Måste även påpeka att Gud gav oss strålande väder under hela vår vistelse i Finland, vilket vi är tacksamma för. Men innan vi skiljdes åt i olika grupper fick vi meddelat att den grekisk ortodoxe ärkebiskopen från Athen befann sig i Helsingfors. Därför skulle även vi passa på att närvara i välkomstceremonin som ägde rum i Usbensky-katedralen där det hade samlats en hel del ortodoxa kyrkobesökare. Under psalmer, böner och välkomsttal firade vi alla denna ceremoni med dem grekiska munkarna/prästerna som också fanns på plats. Efteråt kom ärkebiskopen fram till vår kör och tackade oss för vår närvaro och våra vackra psalmer som vi sjöng i samband med hans ankomst.

Nu var dagen nästan slut, men innan dess skulle vi bege oss tillbaka till vår boplats, skolan i Esbo för att ägna resten av kvällen åt att leka och anordna en liten shahro utanför kyrkan. Där dansade både finländare, syrianer och ryssar tillsammans till traditionell syriansk musik och vi hade väldigt roligt tillsammans under denna kväll.

Tisdag – 8 augusti

Den här morgonen fick vi sova fram till frukosten 11.30, vilket var välbehövligt eftersom man känt sig ganska trött och sliten under dessa dagar. Sedan var det dags för något nytt, vi skulle nämligen få prova på att sjunga en finsk psalm. Ni kan tänka er att detta måste ha varit en stor utmaning när syrianer ska försöka sjunga i flera olika stämmor tillsammans med professionella körer som leds av en utbildad körledare. Men det var väldigt roligt att testa på detta och vi lyckades väl ganska bra med uppgiften måste jag säga. Efter övningen lärde vi ut finländarna och ryssarna olika syrianska danser, vilket dem med ivrighet ville lära sig. Anledningen till att vi lärde ut våra danser var att en speciell högtid firades, nämligen helgonet St. Herman. Dessutom firade vi gudstjänst tillsammans för att sedan tillsammans vandra till en sjö i närheten där prästerna bad och välsignade vatten i en behållare. Vattnet fördelades sedan mellan prästerna som hällde det över folket medan processionen pågick tillbaka till kyrkan igen. Under vandrandet sjöngs det psalmer från olika körer och man bar på ikoner, flaggor och andra heliga föremål. När vi kommer tillbaka till kyrkan dansar vi alla återigen till syriansk musik och leker olika lekar med finländarna. Detta var väldigt roligt, speciellt när vissa finländare så gärna vill lära sig lite syrianska ord. Helt plötsligt kunde man ibland höra någon finländare ropa: ”Ahna amo suryoyoooo”, vilket gav oss alla ett gott skratt.

Onsdag – 9 augusti

Under denna dag firades gudstjänst för St. Herman. (högtiden firas under 2 dagar). Deras biskop Hans Nåd Mor Ambrosius valde även att närvara under denna dag, vilket var speciellt. Under ceremonin kunde man ofta se att ordningen i gudstjänsten påminde mycket om våra egna gudstjänster. Efter gudstjänsten hade vi alla fritid och då passade vi på att öva inför den avslutande konserten vi skulle ha i Tapiolas lutherska kyrka. Konserten blev lyckad och efteråt tackades de olika körledarna och körer med blombuketter för deras deltagande på denna årliga körfestival. Därefter begav vi oss tillbaka för att tillsammans äta kvällsmat i St. Hermans kyrka. Under den tiden passade även Suheyla och Daniel (SOKU:s representanter på plats) att tacka alla på plats som tagit emot oss med öppna armar under dessa dagar genom att överlämna olika gåvor till biskopen, prästerna och ledarna under resans gång.

Under kvällen spelade vi basket och hade roligt ihop med dem andra körerna innan det var dags att packa för hemresan.

Torsdag – 10 augusti

På morgonen vaknar alla tidigt och packar ihop alla väskor. Vi lämnade sedan dessa till kyrkan och åt frukost. Nu kom den jobbiga stunden då alla var tvungna att ta farväl av alla man lärt känna under denna resa. Med sorgsna miner begav vi oss sedan till busstationen för att ta oss till Helsingfors för att shoppa och utforska staden en sista gång. På vägen till bussen ser vi Teppo cykla förbi oss och skrika: ”Suryoye Suryoye”. Då började vi tala om hur mycket vi skulle sakna honom när vi kom tillbaka till Sverige.

Efter några timmar i Helsingfors bar vi på våra väskor till Silja Line där vi skulle checka in. Där tog vi farväl av våra guider från kyrkan och bjöd in dem att när som helst komma till Sverige. Bli inte chockade om det skulle dyka upp någon finländare på SOKU:s 10-årsjubileum.

Kort och gott kan vi sammanfatta resan med att vi haft många oförglömliga minnen tillsammans. Vi har knutit kontakter mellan olika ortodoxa kyrkor vilket bådar gott för framtiden. Må Herren välsigna alla försök att nå enhet mellan våra kyrkor liksom detta initiativ som Finsk Ortodoxa kyrkan anordnat.

Vi tackar Gud för allt vi fått uppleva under dessa dagar. Dessutom ett stort tack till SOKU-representanterna, Abuna Jakob Kasselia från Örebro och kyrkokören, Suryoyo-Sat och alla andra som valde att närvara under denna resa. Ett hjärtligt tack riktas till Fr. Heikki och alla präster, ledare, guider och församlingsmedlemmar som fanns där för oss under resans gång och som ordnat och planerat denna körfestival.

/ Taodi l´Moryo.

Dagboken är skriven av deltagare i SOKU-Örebros kör.